måndag 22 juni 2009

Med fläsk på railen går Windex 92 som tåget!

Jag och min kompis Magnus sammanstrålade med halva Team Räknäs och deras flickvänner, syskon etc. och firade en blöt midsommar på Grinda. Dag två slog vi följe till Sandhamn. Jag och Magnus seglade mina föräldrars RB111:a (Storm.Stina, tidigare "Floating Point"). Efter att jag under hela midsommarkvällen skrytit om RBn:s enorma kryssegenskaper blev det upp till bevis på Kanholmsfjärden i 6 m/s, där Storm.Stina ställdes mot Filippan II (Windex 92:an) . Jag hade lovat att jag skulle segla åttor runt Windex 92:an, vissa ville göra gällande att jag rent av hade utlovat G-klaver!

Faktumet att RB 111 har 1.20 i LYS mot Windexens 1.10, samt att Windexen tidigare inte imponerat på kryssen, borde borga för total utklassning i detta läge. Men utklassningen uteblev, visst gick RB:n fortare, men det va inte fråga om någon utklassning. Jag seglade iof med en ganska dålig fock, LYS 1.20 gäller med Genua, men focken kan knappast sänka lyset med o.10!

Jag noterade att Windexen seglade med en försvarlig mängd fläsk på railen (Jag hoppas jag inte stöter mig med damerna som var ombord nu...) vilket absolut verkar göra Windexen snabb, riktigt snabb! :-)


Windexen tuffar på!


Upplagt för slagduell på Norra Kanholmsfjärden!


Så här glad blir man av att klämma en Windex92 för styrbord!

1 kommentarer:

Christoffer Mathisson sa...

det bör tillägas att vi var 9 personer ombord på windex:en vilket gjorde oss väldigt överviktiga men å andra sidan kunde vi ha 7 personer på railen:)

Skicka en kommentar